Klik op de stippen voor sfeerfoto’s van school De Bron tijdens hun bosonderzoek.
‘Veldwerk bos’ staat jaarlijks op de schoolkalender van heel wat secundaire scholen, zo ook van de eerstejaars van school De Bron van Tielt. Daarvoor trekken de leerlingen en leerkrachten normaliter naar het provinciedomein Bulskampveld. Maar gezien het bezoekerscentrum daar tijdelijk gesloten is en het educatieve pakket voortaan ook in het West-Vlaamse hart wordt aangeboden, reed de bus vorige maand naar provinciedomein de Baliekouter in Wakken.
“Het bezoek aan de Baliekouter is ons heel goed bevallen”, blikt leerkracht Charlotte Decroubele terug. “Na amper een kwartiertje rijden konden we de workshop ‘Veldwerk bos’ aanvatten. Het domein leent zich perfect voor een biotoopstudie. Het enthousiasme van de gidsen werkte aanstekelijk voor onze leerlingen. Leergierig gingen ze meteen aan de slag met meettoestellen zoals een anemometer, een lichtmeter, een valpen... Met zoekkaarten en determineertabellen onderzochten ze verschillende planten, bomen, zwammen, bodemdieren en bosdieren. Ik ben ervan overtuigd dat ze heel wat opgestoken hebben. Ons bezoek aan de Baliekouter is zeker voor herhaling vatbaar.”
in de Baliekouter
Aan welke voorwaarden moet een biotoop voldoen vooraleer we het een bos kunnen noemen? Deze onderzoeksvraag staat centraal tijdens 'veldwerk bos', een activiteit voor leerlingen van de 1e graad van het secundair onderwijs.
Deze begeleide activiteit kan je boeken van april tot en met oktober in het Sterrebos, de Baliekouter,
't Veld en natuurreservaat De Mandelhoek. Zelf begeleiden? Dat kan ook! Reserveer de materialenkoffer en trek eropuit.
Via een wetenschappelijke werkmethode maken de scholieren een biotoopstudie ergens te velde. De activiteit start met het verkennen van de onderzoeksvraag en de hypothesen. Begrippen als biotoop, microklimaat, gelaagdheid, levende en niet-levende factoren komen er aan bod. Voor het niet-levend onderzoek gaan de leerlingen met diverse meettoestellen aan de slag. Voor het levend onderzoek brengen leerlingen planten, zwammen en dieren op naam. Op basis van de onderzoeksresultaten formuleren de leerlingen een antwoord op de onderzoeksvraag.
Scroll naar onder
Nieuw voor 1e graad secundair:
Klik op de stippen voor sfeerfoto’s van school De Bron tijdens hun bosonderzoek.
‘Veldwerk bos’ staat jaarlijks op de schoolkalender van heel wat secundaire scholen, zo ook van de eerstejaars van school De Bron van Tielt. Daarvoor trekken de leerlingen en leerkrachten normaliter naar het provinciedomein Bulskampveld. Maar gezien het bezoekerscentrum daar tijdelijk gesloten is en het educatieve pakket voortaan ook in het West-Vlaamse hart wordt aangeboden, reed de bus vorige maand naar provinciedomein de Baliekouter in Wakken.
“Het bezoek aan de Baliekouter is ons heel goed bevallen”, blikt leerkracht Charlotte Decroubele terug. “Na amper een kwartiertje rijden konden we de workshop ‘Veldwerk bos’ aanvatten. Het domein leent zich perfect voor een biotoopstudie. Het enthousiasme van de gidsen werkte aanstekelijk voor onze leerlingen. Leergierig gingen ze meteen aan de slag met meettoestellen zoals een anemometer, een lichtmeter, een valpen... Met zoekkaarten en determineertabellen onderzochten ze verschillende planten, bomen, zwammen, bodemdieren en bosdieren. Ik ben ervan overtuigd dat ze heel wat opgestoken hebben. Ons bezoek aan de Baliekouter is zeker voor herhaling vatbaar.”
in de Baliekouter
Veldwerk bos reserveren
Deze begeleide activiteit kan je boeken van april tot en met oktober in het Sterrebos, de Baliekouter,
't Veld en natuurreservaat De Mandelhoek. Zelf begeleiden? Dat kan ook! Reserveer de materialenkoffer en trek eropuit.
Via een wetenschappelijke werkmethode maken de scholieren een biotoopstudie ergens te velde. De activiteit start met het verkennen van de onderzoeksvraag en de hypothesen. Begrippen als biotoop, microklimaat, gelaagdheid, levende en niet-levende factoren komen er aan bod. Voor het niet-levend onderzoek gaan de leerlingen met diverse meettoestellen aan de slag. Voor het levend onderzoek brengen leerlingen planten, zwammen en dieren op naam. Op basis van de onderzoeksresultaten formuleren de leerlingen een antwoord op de onderzoeksvraag.
Aan welke voorwaarden moet een biotoop voldoen vooraleer we het een bos kunnen noemen? Deze onderzoeksvraag staat centraal tijdens 'veldwerk bos', een activiteit voor leerlingen van de 1e graad van het secundair onderwijs.
Nieuw voor
1e graad secundair: