Ook fysieke en mentale ontwikkeling zijn belangrijk

“Zowel de leerlingen als het lerarenkorps en de ouders zijn zeer tevreden met het resultaat tot dusver,” zegt Jan, “hoewel het project wellicht pas over 5 jaar, eens de bomen en struiken zullen volgroeid zijn, volledig tot zijn recht zal komen.” Op de vraag of de directeur een groene speelplaats zou aanraden bij andere scholen luidt het: “Zeker en vast! Kinderen hebben nood aan ruimte waar ze kunnen ravotten, lopen, springen, kruipen, fantaseren, tot rust komen… De nieuwe groene speelplaats biedt daar zoveel meer kansen toe in vergelijking met onze versteende speelkoer. Kinderen zijn doorgaans 8 uren per dag op school. En dat vul je niet alleen in met reken- en taallessen. Ook de fysieke en mentale ontwikkeling van leerlingen zijn belangrijk. Een groene speelplaats waar kinderen tijdens de vrije momenten sport en spel, fantasie, rust … beleven, vormt daarbij een absolute meerwaarde!”

Bijscholing ‘buiten leren’

“De inrichting van de nieuwe speelplaats is van een heel andere orde dan de speeltuin van onze kleuterafdeling waar speeltuigen zoals een treintje en een glijbaan zijn geïnstalleerd. De natuurlijke elementen op de nieuwe site zullen de fantasie van de leerlingen meer prikkelen. De ene dag zullen de boomstammen een treintje vormen, de dag erna dienst doen als piratenschip of een slang uitbeelden. Toegegeven, niet iedereen zat meteen op de golflengte van een groen speellandschap. Dankzij de begeleiding van MOS en onze deelname aan een infomoment op een school met zo’n groene speelplaats kregen we gauw ook de sceptici op de hand. De vele mogelijkheden van zo’n groene speelplaats moeten we zelf nog ondervinden. Twee leerkrachten volgen momenteel bijscholing over ‘buiten leren’. Zij zullen alvast heel wat tips en tricks aanbrengen.”

Natuurlijke elementen in plaats van speeltoestellen

“Tijdens een pedagogische studiedag brainstormde het lerarenkorps onder begeleiding van een MOS-begeleider over de mogelijke invulling van het perceel: waterpartijen, plantenborders, dierenperken… De leerlingen maakten hun wensen en ideeën kenbaar via een tekening en hielden een stemming voor de beste voorstellen. Dit alles resulteerde in een visietekst over hoe de school het nieuwe terrein wenste in te richten en te gebruiken.” Met deze tekst zette de landschapsconsulent van het Regionaal Landschap zich aan de tekentafel voor een eerste ontwerp. “Bij een ontwerp voor een groene speelplaats hanteren wij enkele belangrijke principes,” zegt landschapsconsulent Pieter Blontrock, “geen speeltoestellen maar natuurlijke elementen zoals boomstammen en keien; het initiatief en de creativiteit leggen we bij de kinderen; een klimaatbestendige inrichting door bijvoorbeeld het hemelwater op te vangen in wadi’s; biodiversiteit opkrikken door streekeigen planten en bloemrijk grasland...”

De bal ging aan het rollen in 2022. Toen kocht de gemeente het perceel naast de Zonnebloem voor een betere ontsluiting van de school, o.a. voor de veiligheidsdiensten. Na de sloop van de woonst en een hangar en de ontharding van het terrein was het budget al danig geslonken, dat de plannen voor het braakliggende terrein niet verder gingen dan het aanvoeren van boomschors. Gelukkig stootte directeur Jan op het provinciaal reglement ‘Natuur op School’ (NOS) dat scholen in subsidie en trajectbegeleiding voor de vergroening van hun domeinen voorziet. “Met beperkte middelen zijn we er zo in geslaagd om er een groene en avontuurlijke speelplaats van te maken”, zegt Jan.

Scroll naar onder

Superblije gezichten op 2 september bij het openzwaaien van de schoolpoort in de gemeentelijke basisschool De Zonnebloem in Ardooie. De speelplaats is zomaar eventjes met 750 m² uitgebreid! Geen betongrijze woestijn met speeltoestellen zoals een glijbaan of een wip, maar een onverhard speellandschap met heuvels, wadi’s, zitstammen, klauterpalen, rotsblokken, keitjes, bloemen en gazon… In het najaar planten de leerlingen er nog fruitbomen, een sneukel- en speelbosje. Ook directeur Jan De Decker is laaiend enthousiast. “Deze groene speelplaats is een echte meerwaarde voor onze school.”

is een echte meerwaarde voor onze school"

speelplaats

"groene

Meer weten over groene speelplaatsen

De bal ging aan het rollen in 2022. Toen kocht de gemeente het perceel naast de Zonnebloem voor een betere ontsluiting van de school, o.a. voor de veiligheidsdiensten. Na de sloop van de woonst en een hangar en de ontharding van het terrein was het budget al danig geslonken, dat de plannen voor het braakliggende terrein niet verder gingen dan het aanvoeren van boomschors. Gelukkig stootte directeur Jan op het provinciaal reglement ‘Natuur op School’ (NOS) dat scholen in subsidie en trajectbegeleiding voor de vergroening van hun domeinen voorziet. “Met beperkte middelen zijn we er zo in geslaagd om er een groene en avontuurlijke speelplaats van te maken”, zegt Jan.

Natuurlijke elementen in plaats van speeltoestellen

“Tijdens een pedagogische studiedag brainstormde het lerarenkorps onder begeleiding van een MOS-begeleider over de mogelijke invulling van het perceel: waterpartijen, plantenborders, dierenperken… De leerlingen maakten hun wensen en ideeën kenbaar via een tekening en hielden een stemming voor de beste voorstellen. Dit alles resulteerde in een visietekst over hoe de school het nieuwe terrein wenste in te richten en te gebruiken.” Met deze tekst zette de landschapsconsulent van het Regionaal Landschap zich aan de tekentafel voor een eerste ontwerp. “Bij een ontwerp voor een groene speelplaats hanteren wij enkele belangrijke principes,” zegt landschapsconsulent Pieter Blontrock, “geen speeltoestellen maar natuurlijke elementen zoals boomstammen en keien; het initiatief en de creativiteit leggen we bij de kinderen; een klimaatbestendige inrichting door bijvoorbeeld het hemelwater op te vangen in wadi’s; biodiversiteit opkrikken door streekeigen planten en bloemrijk grasland...”

Bijscholing ‘buiten leren’

“De inrichting van de nieuwe speelplaats is van een heel andere orde dan de speeltuin van onze kleuterafdeling waar speeltuigen zoals een treintje en een glijbaan zijn geïnstalleerd. De natuurlijke elementen op de nieuwe site zullen de fantasie van de leerlingen meer prikkelen. De ene dag zullen de boomstammen een treintje vormen, de dag erna dienst doen als piratenschip of een slang uitbeelden. Toegegeven, niet iedereen zat meteen op de golflengte van een groen speellandschap. Dankzij de begeleiding van MOS en onze deelname aan een infomoment op een school met zo’n groene speelplaats kregen we gauw ook de sceptici op de hand. De vele mogelijkheden van zo’n groene speelplaats moeten we zelf nog ondervinden. Twee leerkrachten volgen momenteel bijscholing over ‘buiten leren’. Zij zullen alvast heel wat tips en tricks aanbrengen.”

Ook fysieke en mentale ontwikkeling zijn belangrijk

“Zowel de leerlingen als het lerarenkorps en de ouders zijn zeer tevreden met het resultaat tot dusver,” zegt Jan, “hoewel het project wellicht pas over 5 jaar, eens de bomen en struiken zullen volgroeid zijn, volledig tot zijn recht zal komen.” Op de vraag of de directeur een groene speelplaats zou aanraden bij andere scholen luidt het: “Zeker en vast! Kinderen hebben nood aan ruimte waar ze kunnen ravotten, lopen, springen, kruipen, fantaseren, tot rust komen… De nieuwe groene speelplaats biedt daar zoveel meer kansen toe in vergelijking met onze versteende speelkoer. Kinderen zijn doorgaans 8 uren per dag op school. En dat vul je niet alleen in met reken- en taallessen. Ook de fysieke en mentale ontwikkeling van leerlingen zijn belangrijk. Een groene speelplaats waar kinderen tijdens de vrije momenten sport en spel, fantasie, rust … beleven, vormt daarbij een absolute meerwaarde!”

Superblije gezichten op
2 september bij het openzwaaien van de schoolpoort in de gemeentelijke basisschool De Zonnebloem in Ardooie. De speelplaats is zomaar eventjes met 750 m² uitgebreid! Geen betongrijze woestijn met speeltoestellen zoals een glijbaan of een wip, maar een onverhard speellandschap met heuvels, wadi’s, zitstammen, klauterpalen, rotsblokken, keitjes, bloemen en gazon… In het najaar planten de leerlingen er nog fruitbomen, een sneukel- en speelbosje. Ook directeur Jan De Decker is laaiend enthousiast. “Deze groene speelplaats is een echte meerwaarde voor onze school.”

is een echte meerwaarde voor onze school"

speelplaats

"groene