onderzoekt kwaliteit poelwater
Waterpro(o)f
Meer dan troebel poelwater

“De leerlingen hebben deze natuurexploratie zeer gesmaakt”, klinkt juf Marlies achteraf. “Ik ben ervan overtuigd dat ze veel meer hebben opgestoken dan mocht ik het thema aanbrengen tijdens een gewone les in de klas. Waterpro(o)f is sterk educatief onderbouwd en toch op een speelse manier aangebracht. De expertise van de begeleiders rond het thema water vind ik ook een serieuze meerwaarde. Bij een volgend bezoek aan het provinciedomein zullen de kinderen niet langer een troebele waterpoel zien, maar een waardevol biotoop waar kikkers, libellen en tal van andere waterdieren en -planten leven”, besluit de juf.

Observatie en onderzoek

Eind maart hebben de leerlingen van de 3e klas van de Stadsparel van Izegem de waterkwaliteit van de poel in provinciedomein Wallemote-Wolvenhof onderzocht. “De leerlingen vonden het superleuk en leerrijk”, evalueert juf Marlies Vandemaele hun deelname aan het educatief pakket ‘Waterpro(o)f’. Tijdens deze gloednieuwe ‘scheppen-in-het-water’-activiteit voor de 2e graad basisonderwijs en 3e graad buitengewoon onderwijs ontdekken de kinderen verschillende aspecten van een waterbiotoop.

Tijdens ‘Waterpro(o)f’ staat zintuiglijke ervaring voorop: observatie op en onder water, geblinddoekt verschillende soorten water ruiken, scheppen en inventariseren,…. De leerlingen leren zo ook het verband ontdekken tussen waterkwaliteit en watergebruik. Op het einde van de sessie kunnen de kinderen aan de hand van de gevonden organismen de waterkwaliteit bepalen. Hoe het gesteld is met de waterpartij achter kasteel Wallemote? Super! Met hun schepnetten diepten de jonge onderzoekers een veelheid aan soorten op: posthoornslak, schaatsenrijder, libellenlarve, kikkervisjes, ruggezwemmer, duikerwants, waterspin,… Dus ook een pak soorten die enkel voorkomen in kwalitatieve waters. 

Een professor kreeg de opdracht om de waterkwaliteit van de vijvers, poelen en bufferbekkens in de regio te onderzoeken. Tjonge, jonge, wat een klus! Gelukkig kan hij rekenen op de hulp van de schoolkinderen. Via een spoedcursus te velde laat de professor hen het leven in, op en rond de waterpartij onderzoeken en ontdekken. Hiervoor stelt hij een uitgebreide set materialen ter beschikking: zoekkaarten (waterdiertjes, -plantjes, -vogels, amfibieën,…), schepnetten, loeppotjes, cuvettes,…. De centrale onderzoeksvraag luidt: is het water in de poel van goede kwaliteit?

Waterpro(o)f
onderzoekt kwaliteit poelwater

“De leerlingen hebben deze natuurexploratie zeer gesmaakt”, klinkt juf Marlies achteraf. “Ik ben ervan overtuigd dat ze veel meer hebben opgestoken dan mocht ik het thema aanbrengen tijdens een gewone les in de klas. Waterpro(o)f is sterk educatief onderbouwd en toch op een speelse manier aangebracht. De expertise van de begeleiders rond het thema water vind ik ook een serieuze meerwaarde. Bij een volgend bezoek aan het provinciedomein zullen de kinderen niet langer een troebele waterpoel zien, maar een waardevol biotoop waar kikkers, libellen en tal van andere waterdieren en -planten leven”, besluit de juf.

Meer dan troebel poelwater

Tijdens ‘Waterpro(o)f’ staat zintuiglijke ervaring voorop: observatie op en onder water, geblinddoekt verschillende soorten water ruiken, scheppen en inventariseren,…. De leerlingen leren zo ook het verband ontdekken tussen waterkwaliteit en watergebruik. Op het einde van de sessie kunnen de kinderen aan de hand van de gevonden organismen de waterkwaliteit bepalen. Hoe het gesteld is met de waterpartij achter kasteel Wallemote? Super! Met hun schepnetten diepten de jonge onderzoekers een veelheid aan soorten op: posthoornslak, schaatsenrijder, libellenlarve, kikkervisjes, ruggezwemmer, duikerwants, waterspin,… Dus ook een pak soorten die enkel voorkomen in kwalitatieve waters. 

Observatie en onderzoek

Eind maart hebben de leerlingen van de 3e klas van de Stadsparel van Izegem de waterkwaliteit van de poel in provinciedomein Wallemote-Wolvenhof onderzocht. “De leerlingen vonden het superleuk en leerrijk”, evalueert juf Marlies Vandemaele hun deelname aan het educatief pakket ‘Waterpro(o)f’. Tijdens deze gloednieuwe ‘scheppen-in-het-water’-activiteit voor de 2e graad basisonderwijs en 3e graad buitengewoon onderwijs ontdekken de kinderen verschillende aspecten van een waterbiotoop.

Een professor kreeg de opdracht om de waterkwaliteit van de vijvers, poelen en bufferbekkens in de regio te onderzoeken. Tjonge, jonge, wat een klus! Gelukkig kan hij rekenen op de hulp van de schoolkinderen. Via een spoedcursus te velde laat de professor hen het leven in, op en rond de waterpartij onderzoeken en ontdekken. Hiervoor stelt hij een uitgebreide set materialen ter beschikking: zoekkaarten (waterdiertjes, -plantjes, -vogels, amfibieën,…), schepnetten, loeppotjes, cuvettes,…. De centrale onderzoeksvraag luidt: is het water in de poel van goede kwaliteit?