Deze module werd recent vernieuwd.

De leerlingen starten met het verkennen van de onderzoeksvraag en de hypothesen. Begrippen als biotoop, microklimaat, gelaagdheid, levende en niet-levende factoren komen hierbij aan bod.

Voor het niet-levend onderzoek gaan leerlingen met diverse meettoestellen aan de slag. Voor het levend onderzoek brengen leerlingen planten, zwammen en dieren op naam. 

Veldwerk bos

SECUNDAIR ONDERWIJS

1ste graad

IN DE

KIJKER

IN DE

KIJKER

Onder begeleiding scheppen leerlingen waterdiertjes, brengen ze op naam en inventariseren ze om de waterkwaliteit te bepalen.

Een vijver, een beek en een poel vormen een habitat voor zeer diverse organismen. Deze macro-invertebraten worden al meer dan 20 jaar gebruikt om de biologische kwaliteit van het oppervlaktewater in Vlaanderen te bepalen.

Onder begeleiding scheppen de leerlingen macro-invertebraten. Na het nemen van de stalen en na de determinatie, wordt een inventarisatie opgemaakt van de aanwezige organismen. Het bepalen van de Belgische Biotische Index (BBI) staat centraal, maar ook waterplanten en de relatie tussen beide komen aan bod.

Veldwerk water

SECUNDAIR ONDERWIJS

2de graad

IN DE

KIJKER

SECUNDAIR ONDERWIJS

3de graad

Trek met je klas als fietspeloton door het landschap van WOI en unlock verborgen stemmen.

Onderweg beleef je het historische landschap op een unieke en actieve manier. Op bijzondere locaties zet je de fiets even aan de kant. Je denkt er na over dilemma’s en onderzoekt verschillende vormen van het herdenken. Op het einde van de fietstocht wacht er een verwerkingsopdracht waarmee je je eigen ‘stem’ het landschap instuurt.

Landscape
Voices

Deze module werd recent vernieuwd.

Natuurdoe-wandeling

IN DE

KIJKER

1ste graad

LAGER ONDERWIJS

De leerlingen starten met het verkennen van de onderzoeksvraag en de hypothesen. Begrippen als biotoop, microklimaat, gelaagdheid, levende en niet-levende factoren komen hierbij aan bod.

Voor het niet-levend onderzoek gaan leerlingen met diverse meettoestellen aan de slag. Voor het levend onderzoek brengen leerlingen planten, zwammen en dieren op naam. 

Deze module heeft een voor- en natraject voor in de klas.

Onder begeleiding scheppen leerlingen waterdiertjes, brengen ze op naam en inventariseren ze om de waterkwaliteit te bepalen.

Een vijver, een beek en een poel vormen een habitat voor zeer diverse organismen. Deze macro-invertebraten worden al meer dan 20 jaar gebruikt om de biologische kwaliteit van het oppervlaktewater in Vlaanderen te bepalen.

Onder begeleiding scheppen de leerlingen macro-invertebraten. Na het nemen van de stalen en na de determinatie, wordt een inventarisatie opgemaakt van de aanwezige organismen. Het bepalen van de Belgische Biotische Index (BBI) staat centraal, maar ook waterplanten en de relatie tussen beide komen aan bod.

Veldwerk water

IN DE

KIJKER

LAGER ONDERWIJS

2de graad

Trek met je klas als fietspeloton door het landschap van WOI en unlock verborgen stemmen.

Onderweg beleef je het historische landschap op een unieke en actieve manier. Op bijzondere locaties zet je de fiets even aan de kant. Je denkt er na over dilemma’s en onderzoekt verschillende vormen van het herdenken. Op het einde van de fietstocht wacht er een verwerkingsopdracht waarmee je je eigen ‘stem’ het landschap instuurt.

Landscape
Voices

IN DE

KIJKER

SECUNDAIR ONDERWIJS

3de graad